Self
Self (स्व) तो है जो अनुभूत कर रहा है। इसने ही तो साधन सरंजाम पैदा किसे हैं ताकि वह उसका उपयोग कर सके और उससे प्राप्त सुख दुख को भोग सके। लेकिन यह सेल्फ़ अज्ञान से आवृत है। ज्ञान संकोच हुआ है। अपनी सीमा शरीर तक बांधे खड़ा है। असीम है ही। दो तीन कदम आँख बंदकर अपने शरीर की दिवारें तोड़ कर तो चले। कहाँ है उसकी सीमा? बस है वह मानता नहीं और नहीं है वह पकड़े हुए है। बस सच्चे को पकड़ना और जूठे को छोड़ देने की साधना है। software बदलना है। लघु को हटा guruware लगाना है।
However, to experience happiness and sorrow is not the true nature of the Self. In deep sleep when we are detached, we forget both happiness and pain. In reality the soul is unattached.
The connection with the physical world can’t change its true nature because it is like a crystal in which the reflecting flower can’t change its colour. The change we experience is because of our ignorance of the true nature of the Self. Its connection with the adjuncts like five elements, subtle etc is a product of nescience.
When drop of water merges into the ocean it is difficult to pick it out again because the drop merges into the ocean without adjuncts. While the Jiva arises after the deep sleep and death from the pure consciousness because it merges with the adjuncts. Its karma and ignorance don’t allow him to be lost in the pure consciousness irrevocably.
The Sadhna is for detachment from those adjuncts. The self luminous is always present.
Punamchand
26 April 2022
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